20-22жовтня 2011 року в
Кіровоградському інституті розвитку людини «Україна» відбувся Третій форум
Вищих народних шкіл Росії і України. Основна мета Форуму пов’язана з ідеєю
навчання протягом життя без будь-яких обмежень. Ця ідея знаходить реалізацію в
роботі багатьох закордонних навчальних закладів, набуває все більшого поширення на теренах
російської освіти, а в Україні втілюється лише в декількох вишах, серед яких – і Кіровоградський інститут
розвитку людини «Україна» - в ньому Вища народна школа, де навчаються
пенсіонери, працює вже чотири роки.
Форум передбачав різні форми
роботи – тренінги, семінари, круглі столи, екскурсії – і став завершальним
етапом Міжнародного Тижня дорослих, який проводився під протекторатом Дому
Європи в Санкт-Петебурзі.
РЕЗОЛЮЦІЯ ТРЕТЬОГО ФОРУМУ ВИЩИХ НАРОДНИХ ШКІЛ РОСІЇ ТА УКРАЇНИ
Третій форум Вищих народних
шкіл Росії та Україні пройшов відповідно до Резолюції Другого форуму Вищих
народних шкіл (Казань, 2010), а також відповідно до положень Лімерікської декларації та
Меморандуму безперервної освіти Європейського Союзу (Лісабон, 2000), в яких
основна увага приділяється ідеї безперервної освіти. Ці документи стверджують,
що людина є головним надбанням і, отже, центральним елементом будь-якої системи
суспільства, і тому освітні системи повинні пристосуватися до нових реалій XXI
століття, а безперервна освіта має стати головною політичною програмою
громадянського суспільства, соціальної єдності та зайнятості Ми, учасники
Третього форуму Вищих народних шкіл Росії та Україні, усвідомлюємо, що:
• освіта дорослих є
невід'ємним правом людини, ключем до сталого розвитку, забезпечення
стабільності в суспільстві, а також важливою умовою творчого і морального
перетворення соціальної, економічної, правової дійсності;
• розвиток освіти дорослих має
здійснюватися як метасистема освіти, що забезпечує гарантії прав кожного
громадянина на безперервну освіту протягом усього життя;
• освіта дорослих та
просвітницька діяльність є основним фактором соціально-економічного, правового
та політичного розвитку сучасного суспільства;
• повноцінний розвиток
особистості стає неможливим без уміння активно брати участь у суспільних
процесах і адаптуватися до культурного, етнічною та мовною різноманітності. Лише
освіта в самому широкому розумінні, незалежно від віку учнів, може допомогти
успішно впоратися з цим завданням;
• сьогодні однією з найбільш
актуальних проблем є визнання безперервної освіти, так як це допомогло б
повністю відобразити індивідуальний навчальний досвід особистості і підвищити
мотивацію до безперервного навчання незалежно від віку учнів. Необхідно розробити
високоякісну систему, яка відображала б всі знання, вміння, навички і весь
отриманий досвід людини і була б загальновизнаною. До розробки цієї системи
повинні бути залучені професійні педагоги та методисти, представники органів
влади та роботодавців, а також соціальні партнери та громадські організації.
У зв'язку з цим, ми
пропонуємо:
• організаціям усіх форм
власності, які працюють у сфері безперервної освіти дорослих і молоді Росії і
Україні створити спеціальну міжнародну робочу групу для координації дій
організацій сфери освіти дорослих і молоді та діалогу з усіма зацікавленими
сторонами;
• ініціювати процес розробки
необхідних програмних, нормативних і законодавчих документів у сфері освіти
дорослих та молоді з обов'язковою участю і консультаціями з представниками
зацікавлених громадських організацій та установ освіти;
• організувати публічне
обговорення розроблюваних програмних і нормативних документів, безпосередньо
зачіпають сферу освіти дорослих та молоді;
• продовжити роботу існуючих
Вищих народних шкіл в Росії та Україні, розширивши спектр форм роботи з людьми
третього віку відповідно до інтересів слухачів Вищих народних шкіл і
використовуючи новітні методики викладання різноманітних дисциплін.
• продовжити розширення мережі
Вищих народних шкіл через створення філій, відповідно до принципу
загальнодоступності освіти незалежно від місцезнаходження бажаючих вчитися;
• створити електронний ресурс,
використовуючи який, слухачі Вищих народних шкіл в режимі он-лайн могли б не
просто отримувати певні знання і навички від фахівців, але також спілкуватися
між собою й обмінюватися цікавою інформацією, що сприяло б інтеграції людей
третього віку.
В якості ключових ідей, на
яких повинні бути засновані розробляються програмні та нормативні документи, ми
констатуємо:
• право кожної людини на
безперервне формальне і неформальна освіта в будь-якому віці;
• визнання суспільної
корисності безперервної освіти дорослих і, відповідно, закріплення гарантій
його розвитку за допомогою виділення бюджетного фінансування, розробки схем
фінансової підтримки участі в неформальній освіті та освіті дорослих різних
соціальних груп;
• забезпечення державної
підтримки наукових досліджень у сфері освіти дорослих, сприяння розвитку
системи підготовки професійних кадрів для даної освітньої сфери.







|